A jegyszerzés két módon lehetséges. Az
egyik az, ha valaki kiválaszt egy (vagy két) olyan művet,
amelyről az órákon szó volt, vagy amely az alábbi irodalomjegyzékben
szerepel, vagy amely szorosan kapcsolódik az óra témájához,
egyezteti a témát velünk személyesen vagy e-mailben, és ha
elfogadtuk a témát, akkor ír a kiválasztott műről (vagy művekről)
egy kb. 10 oldalas recenziót, melynek fele ismertetés, fele önálló
fedolgozás (kritika, vélemény, stb.), és ezt a dolgozatot megvédi az
egyik szóbeli vizsgaidőpontban. A másik az, hogy kiválaszt
kettőt az órák közül, és szóban vizsgázik az órán elhangzottakból és
a hozzá kapcsolódó megjelölt irodalmakból vagy azoknak legalább egy
részéből.
|
A féléves kurzus során a tudomány és társadalom
összetett viszonyát próbáljuk meg sokrétűen megvizsgálni. Egyfelől a
körüljárjuk a tudomány társadalmi beágyazottságának kérdését, és
ennek során megismerkedünk a tudomány intézményes szerkezetére
(tudományszociológia) és a tudományos tudás társadalmi előállítására
és fenntartására (tudásszociológia) vonatkozó elképzelésekkel.
Másfelől a megvizsgáljuk a tudomány szerepét a ’tudás alapú
társadalom’ szempontjából, és kitérünk a tudomány különböző
társadalmi funkcióira, a tudományos és hétköznapi tudás
kölcsönhatására, a tudományos oktatásra és ismeretterjesztésre. A
kurzus megpróbál betekintést nyújtani számos különböző területre, és
megteremteni a kereteket az érintett kérdések érdemi
megbeszéléséhez.
Tematika:
1. Beszélgetés, ismerkedés a témával és az
elvárásokkal.
2. Klasszikus tudományszociológia. Robert
Merton munkássága. A tudomány mint társadalmi intézmény.
Társadalomtudományi módszerek a tudományos tevékenység kereteinek
vizsgálatához.
Irodalom:
- R. K. Merton:
Társadalomelmélet és társadalmi struktúra (Osiris, Budapest
2002) – 4. rész
- R. K. Merton:
Válogatás tudásszociológiai és tudományszociológiai írásaiból. .Szociológiai
Füzetek 12 (1976)
- R. K. Merton:
The sociology of science: theoretical and empirical
investigations. (University of Chicago Press, 1973)
3. A tudomány társadalomtörténete. Társadalmi
hatások a tudomány fejlődésében. Hesszen-tézis, Forman-tézis,
Zielsel-tézis. A jezsuiták szerepe a tudományos forradalomban.
Irodalom:
- J. D. Bernal:
Tudomány és történelem (Gondolat, Budapest 1963)
- Zilsel, E.:
„A fizikai törvény fogalmának keletkezése” Filozófiai figyelő
1986/?.
- Needham, J.:
„Az emberi törvény és a természeti törvények” Filozófiai
figyelő 1984/3.
- Szegedi
Péter: „A ’Forman-tézisek’” In: A filozófiai figyelő
kiskönyvtára 1. (Budapest, 1988)
- Paul Forman:
„Weimar Culture, Causality, and Quantum Theory, 1918-1927:
Adaptation by German Physicists and Mathematicians to a Hostile
Intellectual Environment," Historical Studies in the Physical
Sciences 3: 1–115 (1971)
- Boris Hessen:
“The Social
and Economic Roots of Newton’s Principia” In:
Science at the Crossroads
(London, KINGA 1931)
4. A tudásszociológia és annak erős programja.
A tudás mint társadalmi intézmény, a tudományos tudás szociológiai
elemzése.
Irodalom:
- Barry Barnes
– David Bloor – John Henry: A tudományos tudás szociológiai
elemzése (Osiris, Budapest 2002)
- Barnes, Barry,
D. Bloor, and John Henry. 1996. Scientific knowledge : a
sociological analysis. London: Athlone.
- David Bloor:
A tudásszociológia erős programja
–
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/forr_ed/bloor.htm
- Barry Barnes
– David Bloor: “Relativizmus, racionalizmus és tudásszociológia”
In Laki J. (szerk.): Tudományfilozófia (Budapest: Osiris
Kiadó 1998)
- Mary Hesse:
A tudományszociológia „erős tétel"-e
–
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/forr_ed/hesse.htm
- Békés Vera –
Fehér Márta: Tudásszociológia szöveggyűjtemény (Typotex,
Budapest 2005)
- Mannheim
Károly: Ideológia és utópia (Kossuth, Budapest 1971)
Mannheim Károly: Tudásszociológiai tanulmányok (Osiris,
Budapest 2000)
- Fehér Márta:
„A tudásszociológia mint tudományelmélet” Janus I.3,
45-58. o.
- Karácsony
András: Bevezetés a tudásszociológiába (Osiris, Budapest
1995)
5. A tudás társadalmi konstrukciója. A tudomány
gyakorlatának vizsgálata. A hallgatólagos tudás (Polányi, Collins).
Etnográfiai módszerek a laboratóriumi tevékenység vizsgálatához.
Irodalom:
- Harry M.
Collins: Szakaszok a relativizmus empirikus programjában
–
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/forr_ed/collins.htm
- Polányi
Mihály: Személyes tudás I-II (Atlantisz, Budapest 1994)
- Polányi
Mihály filozófiai írásai
I-II (Atlantisz, Budapest 1992)
- P. Berger –
Th. Luckmann: A valóság társadalmi felépítése. (Jószöveg,
Budapest 1998)
- H. M. Collins:
Changing Order (Sage, London 1985)
- B. Latour –
S. Woolgar: Laboratory Life: The Social Construction of
Scientific Facts. (Beverly Hills, Sage 1979)
- K.
Knorr-Cetina: The Manufacture of Knowledge. An Essay on the
Constructivist and Contextual Nature of Science (Oxford,
Pergamon 1981)
- W. E. Bijker
– Th.P. Hughes – T. Pinch: The Social Construction of
Technological Systems: New Directions in the Sociology and History
of Technology.( Cambridge: MIT Press 1987)
6. Konstruktivizmus a tudománytörténetben.
Leviatán és a légszivattyú, Franciaország pasztörizálása, a nagy
devon-vita.
Irodalom:
- Bruno Latour:
Sohasem voltunk modernek (Osiris-Gond, Budapest 1999)
- S. Shapin –
S. Schaffer: Leviathan and the Air-Pump (Princeton,
Princeton UP 1985)
- Bruno Latour:
The Pasteurization of France (Cambridge, Harvard UP 1988)
- M. Rudwick:
The great Devonian controversy (Chicago, Chicago UP 1985)
- Jan Golinski:
Making natural knowledge: constructivism and the history of
science (Cambridge University Press, 1998)
- Fleck, Ludwik.
1980. Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache:
Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Translated
by L. Schäfer and T. Schnelle. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Fleck, Ludwik.
1983. Erfahrung und Tatsache: gesammelte Ausätze. Translated by L.
Schäfer and T. Schnelle. Frankfurt am Main ,: Suhrkamp.
- Fleck, Ludwik.
1986. Cognition and fact: materials on Ludwik Fleck, Boston
studies in the philosophy of science; 87. Dordrecht: Reidel.
7. A szöveg és a képek szerepe a tudományos
gyakorlatban. Newton retorikai módszerei; a fajok ábrázolásának
problémája.
Irodalom:
·
Márkus György: „Miért
nincs hermeneutikája a természettudományoknak?” In Schwendtner T –
Ropolyi L. – Kiss O. (szerk.) Hermeneutika és a
természettudományok (Budapest, Áron 2001)
·
Bazerman, Charles.
1986. Shaping Written Knowledge. The Genre and Activity of the
Experimental Article in Science: The University of Wisconsin
Press.
·
Ceccarelli, Leah. 2001.
Shaping science with rhetoric : the cases of Dobzhansky,
Schrödinger, and Wilson. Chicago: University of Chicago Press.
·
Dascal, Marcelo. 2003.
Interpretation and understanding. Amsterdam: John Benjamins.
·
Dear, Peter. 1991.
The literary structure of scientific argument : historical studies.
Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
·
Gross, Alan G. 1990.
The rhetoric of science. Cambridge, Mass.: Harvard University
Press.
·
Pera, Marcello. 1994.
The discourses of science. Chicago: University of Chicago
Press.
·
Prelli, Lawrence J.
1989. A Rhetoric of Science - Inventing Scientific Discourse.
Edited by C. C. Arnold, Studies in Rhetoric/Communication.
Columbia: University of South California Press.
·
Schuster, John A., and
Richard R. Yeo. 1986. The Politics and rhetoric of scientific
method : historical studies, Australasian studies in history
and philosophy of science ; v. 4. Dordrecht ; Boston
8. Akcióban a tudomány. Bruno Latour elvei és
módszertani szabályai a tudomány vizsgálatához. A tudomány
háló-modellje.
Irodalom:
- Bruno Latour:
Sohasem voltunk modernek (Osiris-Gond, Budapest 1999)
- Bruno Latour:
Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers
through Society. (Cambridge, Harvard UP 1987)
9. A tudományideálok és társadalomképek
kapcsolata. A tudomány szakralizációja. A Popper-Kuhn vita: nyílt
társadalom vs. ezoterikus közösségek.
Irodalom:
- T. S. Kuhn:
A tudományos forradalmak szerkezete (Gondolat, Budapest
1984)
- Thomas S.
Kuhn: Objektivitás, értékítélet és elméletválasztás –
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/forr_ed/kuhn.htm
- Karl Popper:
A nyitott társadalom és ellenségei (Balassi Kiadó, Budapest
2001)
- Karl Popper:
A historicizmus nyomorúsága (Akadémiai Kiadó, Budapest
1989)
- Paul
Feyerabend: „Tudomány egy szabad társadalomban” In Laki J.
(szerk.): Tudományfilozófia (Budapest: Osiris Kiadó 1998)
- Farkas János:
Perlekedő tudáselméletek (Gondolat-BME Szociológia Tanszék,
Budapest 1994)
10. A tudományra irányuló társadalomkritika. A
tudomány és a társadalmi aszimmetriák. Feminista, neomarxista,
multikulturalista tudománykritikák. A posztmodern: bizalmatlanság a
metanarratívákkal szemben.
Irodalom:
- Habermas -
Lyotard - Rorty: A posztmodern állapot (Századvég, Budapest
1993)
- Donna Haraway:
„A szituációba ágyazott tudás” In: Hadas M. (szerk.):
Férfiuralom (Replika Kör 1994, 121-141. oldal)
- Sandra
Harding: „Episztemológiai kérdések” Aetas 1993/4: 154-164.
- Harding,
Sandra. 2004. „A Socially Relevant Philosophy of Science?
Resources from Standpoint Theory’s Controversiality” Hypatia
19/1:25-47.
11. A tudományháború. A tudomány önjelölt
védelmezői a társadalomtudományos hitelrontással szemben. A
Sokal-botrány.
Irodalom:
- Alan Sokal –
Jean Bricmont: Intellektuális imposztorok (Typotex,
Budapest 2000)
- P. Gross – N.
Levitt: Higher Superstition: The Academic Left and Its Quarrels
with Science (Baltimore, John Hopkins 1994)
12. A tudomány társadalmi szerepe. A tudomány
társadalmi megértésének modelljei. A tudomány mint döntéshozó
eljárás: bírósági perek, reklámok, kockázatelemzés.
Irodalom:
- H. M. Collins
– T. Pinch: The Golem: What Everyone Should Know About Science
(Cambridge, CUP 1993)
13. A tudomány szerepének átalakulás ma.
Posztakadémikus tudomány. Tanulságok.
Irodalom:
-
John Ziman: „Elveszti-e objektivitását a tudomány?” – http://hps.elte.hu/~gk/Sokal/Poszt_akad/Ziman.html
|