Háttér: Az i.e. 300 körül összeállított matematikai munka a második legtöbb kiadást megért írás az emberiség történetében (ebben csak a Biblia elõzi meg), és évszázadokon keresztül a "helyes" és "tiszta" gondolkodás mintaképe volt. A legtöbb ország iskoláiban még ma is nagy hangsúlyt fektetnek az Elemek geometriájának oktatására, nem is annyira annak hasznossága miatt, hanem inkább azért, mert a mûnek és tartalmának didaktikai erényei vitathatatlanok. Persze az axiomatikus-deduktív matematikai kifejtés eme díszpéldánya nem egyetlen szerzõ munkásságának eredménye, hanem több matematikus-nemzedék erõfeszítéseinek közös gyümölcse, melyet Eukleidész "csak" összegyûjtött, egységes formába öntött és közreadott. A könyv mindenkinek elengedhetetlen olvasmánya kell hogy legyen, aki érdeklõdik a matematika története iránt.
Feladat: Az Elemek számtalan olyan problémát felvet, melyet érdekes lehet egy matematikatörténet dolgozat tárgyává tenni. A listán megadott néhány téma segítségedre lehet abban, hogy ha ezek nem tetszenek, akkor egy hasonló problémát vizsgálj meg a dolgozatodban.
Forrás:
Euklidész: Elemek (Gondolat, 1983)
Ajánlott segédirodalom:
Tóth Imre: Isten és geometria (Osiris, 2000)
van der Waerden, B. L.: Egy tudomány ébredése
(Gondolat, 1977)
Szabó Á.: A görög matematika kibontakozása
(Magvetõ, 1978)
Szabó Á.: A görög matematika (Magyar Tudománytörténeti
Intézet, 1997)
valamint az Elemekhez írt bevezetõ Szabó
Árpád tollából
stb.