Érvelések elmélete
(xxxn9806) |
Heti 2 órás kurzus,
amely szabadon választható kurzusként vehetõ fel. |
|
Elõadók:
|
.
HELYE: É 7.14 |
IDEJE:
szerda 10:15-11:45 |
|
Ajánlás: |
Minden komolyabban
érdeklődő számára. (Ahogy látszik az alábbiakból,
a jegyszerzés nem sétagalopp - ez nem a "érdekes témából könnyen
szerzek jegyet" típusú előadás. :) ) |
|
Előismeretek: |
Előismeret az
órák hallgatásához és
megértéséhez nem szükséges. |
|
Számonkérés: |
A jegy a következő
megpróbáltatások alapján születik meg:
Kötelező:
Félévközi ZH: később meghatározandó időpontban az addigi anyagból.
Félév végi ZH: a szemeszter végén a félév második részének anyagából.
Szorgalmi:
Beadandó feladatok: a vizsgaidőszak során a ZH-k alapján megajánlott
jegy javítása érdekében:
Első zh javításának lehetséges feladatai:
- Egy kb. fél-egy oldalas érvelés gyűjtése, rekonstrukciója
és értékelése.
- Egy analogikus érvelés gyűjtése és alapos elemzése.
- Egy legalább egy oldalas szónoki beszéd megírása választott
témából, választott (konkrét) célközönség számára, a klasszikus
retorikai hagyomány irányelveinek figyelembevételével.
Második zh javításának lehetséges feladatai:
- Egy már létező (tehát nem a feladat számára kitalált) szöveg
pragmatikai elemzése, minél több beszédaktus, implikáció és
preszuppozíció azonosításával.
- Egy már létező (tehát nem a feladat számára kitalált) vita
dialektikai elemzése, a véleménykülönbség, a vitatípus, a
felhasznált eszközök és az egyes felek által követett célok
azonosításával és jellemzésével, esetlegesen azonosítható
vitaszakaszokkal és szabálysértésekkel, stb.
- Különböző típusú érvelési hibákból minél több gyűjtése és
helyes azonosítása (internet, nyomtatott sajtó, stb.)
A feladatok közül többet is lehet választani. Minden feladattal
max. 8 pontot lehet szerezni. A pontszámok egyszerűen hozzáadódnak a
zh-n kapott pontszámhoz, de az így kapott összeg maximálisan 25
lehet (ha annál több, akkor is 25-öt ér). Figyelem: a gyűjtött
szövegeknél (tehát a megírt szónoki beszéd kivételével mindenütt)
elengedhetetlen a forrás pontos megjelölése!
Megyjegyzések:
A kötelező ZH-k megírását elmulasztó
hallgatók a vizsgaidőszak során lehetőséget kapnak pót-ZH
megírására. Mind a félévközi, mind a félév végi ZH a
vizsgaidőszakban pótolható, ám ezek érthető módon némileg nehezebbek
lesznek, mint az eredeti ZH-k.A
pót-ZH-kat csak az írhatja meg, aki az eredeti ZH-t nem tudta
megírni, vagy aki azok valamelyikére elégtelen osztályzatot
kapott. Elégtelentől eltérő osztályzaton nem lehet pót-ZH-val
javítani.Elégtelentől eltérő
osztályzatok javítására szolgál a szorgalmi beadandó feladat. |
|
Tematika: |
A félév
során megpróbálunk áttekintést
nyújtani arról, hogy a különböző
kommunikációs helyzetekben felbukkanó
érvelések milyen jellegzetes eszközöket
használnak a meggyőzés érdekében,
és annak feltérképezésén fogunk
fáradozni, hogy ezen eszközök közül melyek
tekinthetők megengedettnek és melyek nem. A cél
eléréséhez felvázoljuk az
érvelési hibáknak egy - ha nem is teljes
igényű - osztályozását, és
külön fogjuk tárgyalni mind a formális, mind az
informális
hibákat, melyeket lehetőség szerint
filozófiai,
tudományos, politikai és hétköznapi
szövegek
elemzésével kívánunk illusztrálni. A
formális
hibák felmutatásának érdekében
szükségünk
lesz formális logikai ismeretek
elsajátítására is. Nagyban
számítunk a hallgatók aktív
közreműködésére.
Tervezett tematika:
1-2. alkalom:
Az argumentumok szerkezete, az
érvelésrekonstrukció lépései. Az értékelés szempontjai: érvényesség,
helytállóság, erősség, hatásosság
3-4. alkalom:
A hatásosság szempontjai.
Meggyőzéspszichológiai (manipuláció, propaganda) és retorikai
(trópusok, alakzatok;
étosz, pátosz és logosz)
megközelítések
5-6. akalom:
Érvek erőssége és valószínűsége: Az
induktív érvek formái: általánosító, statisztikai, analógiás és
oksági érvelések.
7-8 alkalom:
Érvek érvényessége: A deduktív
logika alapjai. Propozicionális logika és kvantorokkal bővített
predikátumlogika.
9. alkalom:
Érvelés és nyelv: grammatikai forma,
nyelvi funkciók, tények, attitűdök, érzelmeket kifejező és
érzelmileg semleges nyelvhasználat.
Beszédaktusok,
pragmatikai alapok.
10. alkalom:
Gyakori érvelési hibák,
ezek felismerése, elemzése, és konetxtusfüggésének kezelése.
11-12. alkalom:
Viták elemzése és dialektika, a pragma-dialektikai modell.
|
|
Irodalom: |
Segédanyagok:
Az fóliák folyamatosan kerülnek fel az egyes órák után ide:
http://kutrov.web.elte.hu/courses/erv/
Néhány további ajánlott irodalom:
Margitay T.: Az érvelés mestersége (Typotex, 2004) Zentai I.: A
meggyôzés útjai (Typotex, 1998)
Zentai I.: A
meggyôzés csapdái (Typotex, 1999)
Adamik T., A. Jászó A., Aczél P.:
Retorika (Osiris, 2004)
Aczél P.: Új retorika. Közélet,
kommunikáció, kampány (Kalligram, 2009).
Síklaki I.: A meggyőzés pszichológiája (Scientia
Humana, 1994)
Forgas, J.: A társas érintkezés
pszichológiája (Gondolat, 1989)
Ruzsa I.- Máté
A.: Bevezetés a modern logikába (Osiris, 1997)
Kneale, W. - Kneale, M.: A
logika fejlõdése (Gondolat, 1987)
Smullyan, R.: Mi a címe
ennek a könyvnek? (Typotex, több kiadás)
Smullyan, R.: A hölgy vagy
a tigris (Typotex, több kiadás)
Mérô L.: Mindenki
másképp egyforma (Tericum, 1996)
Aronson, E.- Pratkanis, A.R.: A
rábeszélôgép (AB OVO, 1992)
Buda B. - László J.: Beszéd a szavak mögött (Tömegkommunikációs
Kutatóközpont, 1981)
Arisztotelész:
Rétorika (Telosz,
1999)
Arisztotelész: Topika -
részletek: http://hps.elte.hu/~kutrovatz/Topika.html
Arisztotelész:
Szofisztikus cáfolatok - részletek: http://hps.elte.hu/~kutrovatz/Szofcaf.html
A szofista filozófia.
Szöveggyûjtemény (Atlantisz, 1993)
Carroll, L.: Mit mondott a
teknõs Akhillésznek? - http://hps.elte.hu/~kutrovatz/Carroll.html
|
|
Hirek, információk: |
|
|
Utolsó
felfrissítés: 2019. február 4. |
- |